Ontroesten

Na gedane plaat- en laswerkzaamheden is het nu tijd voor de ontroestingsbehandeling.
Het ontroesten van een carrosserie gebeurt in een zuurbad bij ca. 50° Celsius. Hierover bestaan veel vooroordelen. Op internet waren verhalen rond over zuur wat in de naden achter blijft en voor roest zorgt als uw auto al lang en breed strak in de lak zit. Deze verhalen komen niet geheel uit de lucht vallen en zijn ten dele waar, maar alleen wanneer in het ontroestingsbad zoutzuur gebruikt wordt. Wanneer een carrosserie in dat geval niet voldoende gespoeld en gepassiveerd wordt, kunnen zoutzuurkristallen achterblijven op moeilijk te bereiken plaatsen. Deze kunnen in een later stadium door condens weer geactiveerd worden en roest veroorzaken. Maar... zo doen wij het niet.

Veilig chemisch proces

Autobeitserij Holland gebruikt fosforzuur in plaats van zoutzuur. Fosforzuur heeft de eigenschap om aan de lucht omgezet te worden in ijzerfosfaat. Dit is een onomkeerbare chemische reactie. IJzerfosfaat kan dus niet weer terug omgezet worden in fosforzuur. Fosforzuur droogt niet op zoals zoutzuur in zijn oorspronkelijke vorm, maar wordt door middel van een chemische reactie omgezet in een totaal andere stof die 100% ongevaarlijk is voor metaal en zelfs -net als aluminium- voor een dun beschermend laagje zorgt. Dit is zichtbaar als het dunne, wittige laagje dat over de carrosserie zit.

Vervolgstap voor uw restauratieproject klik hier voor informatie over het conserveren van uw carrosserie

Conserveren

Om het ontlakte en ontroeste materiaal optimaal te beschermen tegen roest, bieden wij het aanbrengen van een KTL-coating aan. Dit is de volgende stap van uw restauratieproject.

Offerte aanvragenNeem contact op
logo

Offerte aanvragen