Ontlakken van het carrosserie

De stappen van het proces

Het ontlakken uitgelegd
Het ontlakken van een carrosserie gebeurt in een natronloogbad bij een temperatuur van ca. 80° Celsius. Tijdens het ontlakken in dit bad wordt alle lak, kit, tectyl en plamuur opgelost. De gemiddelde behandelduur is ca. 3 dagen. Tussentijds wordt de carrosserie een aantal keer gecontroleerd. Wanneer de carrosserie kaal (ontlakt) is, wordt hij schoongespoten, gedroogd en met de hand nagelopen op eventuele achtergebleven resten. Loog reageert niet met ferro-metalen en is dus ongevaarlijk voor de carrosserie. Na het ontlakken kan er wat vloeistof achter blijven. Dit kan geen kwaad wanneer de auto ook ontroest en ge-KTLd wordt. Door de ontroestingsvloeistof wordt de natronloog geneutraliseerd. Na de KTL is er geen kans meer op residu. Aluminium Aluminium lost op in het ontlakkingsbad voor staal. Wij hebben een speciaal bad met milde ontlakkingsvloeistof geschikt voor aluminium. Het is van het grootste belang dat u aluminium gescheiden aanlevert, zodat het veilig behandeld kan worden.  Let dan vooral op scharnieren en dingen die met popnagels bevestigd zijn. Auto's met geïntegreerd aluminium, kunnen wij alleen behandelen als u al het aluminium er van te voren uit haalt. Het gaat hier bijvoorbeeld om auto's met een aluminium huid of geïntegreerd dashboard. Ons aluminiumbad is 3 m. lang, 2 m. breed en 2 m. diep.
Te verrichten plaatwerk
Na het ontlakken heeft u een perfect overzicht over de staat waarin uw koets verkeert. Dit is het moment in het proces, waarop u het beste eventueel noodzakelijk plaatwerk kunt verrichten. Nieuwe plaatdelen moeten eerst ontdaan zijn van de 'transportlak' alvorens ze in te lassen. Vertinnen wordt in dit stadium afgeraden. Tijdens de KTL-behandeling (elektrostatische dompellak) kan de tin zacht worden en gaan vervormen. Wij bieden de mogelijkheid om (tegen meerprijs) de oventemperatuur te laten zakken tot 160 graden Celsius.

Ga naar de volgende stap (Ontroesten)